«Церква, яка ділиться любов’ю»: патріарший економ УГКЦ про соціально-економічне життя Церкви
«Церква розуміє, що вона повинна мати у собі спроможність. Спроможність не тільки бути, бо вона завжди буде. Але насамперед спроможність служити та допомогти». Про це сказав патріарший економ отець Любомир Яворський в ефірі програми «Відкрита Церква» на «Живому телебаченні» 30 вересня 2021 року.
Ефір програми «Відкрита Церква» із ведучою Галиною Бабій був присвячений темі соціально-економічного життя Церкви. Впродовж розмови гість програми — отець Любомир Яворський поділився своїми думками чим сьогодні є соціально-економічне життя Церкви, які соціальні проєкти допомагають Церкві у теперішньому часі бути собою, яким чином віряни відгукуються на потреби своїх ближніх та навіщо церковній спільноті створювати власні соціальні підприємства вже зараз, коли державного законодавства в Україні щодо цього напрямку ще не існує.
Що таке соціально-економічне життя Церкви?
Насамперед, відповідаючи на запитання щодо того, що таке соціально-економічне життя Церкви, отець Любомир Яворський зазначив: «Роздумуючи про соціально-економічне життя Церкви, ми насамперед говоримо про Церкву, яка душпастирює та опікується конкретною людиною. Ця конкретна людина має свої певні радощі та смутки, має свої випробування, але водночас вона перебуває у соціумі. І ця конкретна людина може ділитися, але інколи і потребує. Тому ця соціально-економічна стратегія Церкви повинна охоплювати і одну, і другу категорії людей, які сьогодні разом живуть у Тілі Христовому — Церкві. Саме це основний аспект, а всі інші — випливають із нього».
За словами гостя ефіру, ключовим у соціально-економічному житті є насамперед керуватися любов’ю. «Ми всі повірили у любов Ісуса. Але цю любов ми не можемо закрити для себе. Каже Господь, що цією любов’ю ми покликані ділитися і саме по цих дарах пізнають, що ми є учні Христові. Отож, маючи цю любов та керуючись нею ми як Церква започатковуємо різні ініціативи, модеруємо їх та долучаємося до інших».
Успішні проєкти, реалізовані Церквою
Ділення любов’ю передбачає певне служіння. Це, у свою чергу, вимагає запуск певних проєктів, які би могли створювати зміни у суспільстві на краще. Саме тому отець Любомир розповів про найбільш стратегічні та глобальні із них. «Ми запустили через екосистемне мислення, говорячи сучасною мовою, проєкт „Мудра справа“, софійна справа. Ця справа вміщає у собі стратегію соціально-економічного життя, яка перетворюється на платформу. На ній можуть комунікувати різні активні священники, громади, можуть шукати ресурси для свого служіння, можуть користати із допомоги нашого консультаційного центру, що надає експертну оцінку щодо того, як правильно себе вести у юридичних чи фінансових аспектах. Це такий стратегічний напрямок», — сказав промовець.
Ще одним важливим та доволі успішним проєктом, за словами економа, є молитовна ініціатива «Вервиця єднає». «На „Живому телебаченні“ кожного дня виходить проєкт „Вервиця єднає“. Цей проєкт увібрав у себе дуже багато цінностей. Насамперед цінністю є те, що ми як спільнота християн збираємося о 20:00 кожного дня на молитву. Сюди додається цінність виробництва вервиць. Деякі із цих вервиць виготовлені з бурштина, інші — з каменю. Їх виготовляють наші сестри-монахині та добродійки, і це також є цінністю. Також цей проєкт об’єднує цілу Церкву, демонструючи її глобальність. Адже моляться із різних точок світу. Щодо соціальної складової, то вона виявляється якраз у прибутку від реалізації цих вервиць, який скеровується на допомогу потребуючим. Таким чином, моя молитва діє у двох напрямках. Перше, ця молитва трансформує та змінює мене, про що свідчать багато людей у коментарях під трансляціями. Друге, моя молитва приносить матеріальну допомогу ближньому, який потребує. Я виявляю конкретну дієву любов, яка постійно живе», — підкреслив отець Любомир.
Партнери Церкви у соціальному служінні
Говорячи про теперішніх партнерів Церкви у впровадженні соціального підприємництва, отець Любомир Яворський насамперед підкреслив роль держави. «Соціальні питання не є питаннями, закріпленими лише за Церквою, але й питаннями держави. Тому дуже важливо, щоб нашим партнером у соціальному підприємництві виступала держава. Для того наша платформа „Мудра справа“ запускає різні програми лобіювання та адвокації щодо створення законодавчої бази для соціального підприємництва». Другим партнером, за словами патріаршого економа, є успішні люди, які клопіткою працею сьогодні збудували власний бізнес чи підприємство. «Ці люди хочуть чогось більшого. Вони прагнуть ділитися любов’ю. Ми разом із ними відкриваємо певну соціальну проблему і намагаємося її вирішити. Ми разом із ними говоримо про проєкти, у яких створюємо робочі місця та підтримуємо людей». Третіми партнерами є закордонні партнери, які постійно підтримують та долучаються до різних акцій. І четвертими партнерами є поодинокі люди, які доволі часто є волонтерами.
Акція «Нагодуй убогого» не завершилася!
Окрім того, патріарший економ пригадав про акцію «Нагодуй убогого», розпочату Синодом Єпископів УГКЦ. «Церкви нема без вірян. Це складова Церкви. Коли ми говоримо глобально на найвищому рівні Церкви про Тіло Христове — Церкву, то вона складається із вірян та духовенства. Проте, це єдине тіло, єдина спільнота, яка творить ціле. І у тому цілому доволі часто опускаючись на рівень парафії, ми можемо спостерегти, як вона зустрічається із конкретною соціальною проблемою. У нас продовжується сьогодні безстрокова акція „Нагодуй убогого“. Вона скерована на те, щоби при наших храмах побачили потребуючих людей. Відтак, їм допомагає не якийсь меценат чи партнер, якого ми залучимо з-за кордону, а конкретно наша спільнота. Наша мала локальна спільнота долучається до того, щоби саме ми підтримали, ми нагодували, ми зробили. Опісля ми побачили, що це дуже успішна акція», — мовив отець Любомир Яворський, патріарший економ УГКЦ, на завершення програми «Відкрита Церква».
о. Іван ВихорДепартамент інформації УГКЦ