EN

«Церква — це сопричастя любові, „бути, йти та діяти разом“», — владика Діонісій Ляхович у доповіді на головну тему Синоду

8 липня 2022, 13:38 22

Церква стоїть на основі сопричастя любові Пресвятої Трійці: любові вихідної, доброчинної, некористолюбної, давальної і приймальної. Таким чином Церква — це сопричастя любові, «бути, йти та діяти разом», тобто Церква є «синодальною» по своїй суті, запорукою єдності між учнями: «Як Ти, Отче в Мені, а Я — в Тобі, щоб і вони були в нас об’єднані…».

«Церква — це сопричастя любові, „бути, йти та діяти разом“», — владика Діонісій Ляхович у доповіді на головну тему Синоду
Владика Діонісій Ляхович виголошує доповідь на тему синодального шляху перед єпископами УГКЦ, 8 липня 2022 року, Перемишль

Про це сказав владика Діонісій Ляхович, апостольський екзарх для українців греко-католиків у Італії, в доповіді на тему синодального шляху, яку він виголосив перед зібраними у Перемишлі на Синод єпископами УГКЦ.

Папа Франциск, зазначив владика Діонісій, закликає Вселенську Церкву до синодального шляху. На перший погляд видається, що такий поклик не торкається Східних Церков загалом і УГКЦ зокрема, адже вони є синодальними у своїй сутті. Однак те, що пропонує Святіший Отець для Вселенської Церкви, — це синодальність у значно ширшому розумінні, підкреслив владика. «Синодальна програма Церкви дослівно означає „йти разом“, тобто, щоб усе церковне тіло було задіяне. До синодального руху входять миряни, богопосвячені особи, диякони, священники, єпископи і сам Папа, тобто від основи церковної піраміди до її вершини, і у зворотному порядку: зверху до самих низів», — пояснив архиєрей.

Владика Діонісій, цитуючи документи ІІ Ватиканського Собору, пригадав, що Церква має своє джерело у Пресвятій Трійці і є «зібраним народом в єдності Отця, і Сина, і Святого Духа». «Церква — це сопричастя любові, „бути, йти та діяти разом“, тобто Церква є „синодальною“ по своїй суті, запорукою єдності між учнями», — наголосив він.

«Ісус навчає ділитись хлібом, служити, слухати Отця і бути чуйним на потреби ближніх: „йти разом з іншим“ і так само молитись: „Нехай святиться Твоє ім’я; нехай прийде Твоє царство; нехай буде Твоя воля; хліб наш, прости нам, визволь нас“. Не я, а ти, ми… Твоє, Твоя, Отче: Твоє і твоя, брате і сестро! Наш, нам і нас — „синодально“», — сказав архиєрей.

Дієслово «бути», додав він, властиво починається від «ти», а не від «я»: «ти, мамо мене породила, ти мене любиш, тому я існую».

Доповідач також зазначив, що Церква є Божою, але також і людською установою. Тож Церква має свою вертикаль на зразок піраміди: від широких низів мирян до вузького вершка єпископів і до самого Папи. «Однак ця вертикальна влада на всіх рівнях поставлена для служіння тому самому колові любові, яким є вся християнська спільнота, — наголосив владика Діонісій. — Святий Августин прекрасно це змальовує, зазначаючи: „Для вас — я єпископ; з вами я християнин; перше завдання — це уряд, а друге — це благодать. Якщо єпископська відповідальність дуже мене тривожить, то потішає мене те, що я разом з вами“».

Крім цього, за його словами, Церква не є інституцією, де панує диктатура згори, ані демократією — структурою, в якій все вирішується голосом з низів. «Вона діє синодально, „йде разом“ з братами і сестрами, благодаттю Господа нашого Ісуса Христа, любов’ю Бога і Отця і причастям Святого Духа. Завжди вихідна: від сім’ї до парафії; від парафії до єпархії; від єпархії до помісної Церкви; від помісної до Вселенської Церкви. Вихідна з низів вгору, та згори до низів», — пояснив архиєрей.

Саме такий євангельський, синодальний стиль життя, каже владика, Папа Франциск пропонує для Вселенської Церкви: йти разом, діяти разом. «Разом усі» — «брати усі», включно зі священнослужителями всіх рівнів. «Власне священнослужителі є відповідальними за те, аби ввести цей спосіб життя у домашні Церкви, у парафії, в єпархії та помісні Церкви, уникаючи спокуси клерикалізму, „щоби звички, поведінка, графіки, мова й усі церковні структури стали відповідним каналом для євангелізації сучасного світу, а не для власного самозбереження“», — зазначив владика Діонісій, цитуючи апостольське поучення Святішого Отця „Радість Євангелія“.

«Тож Церква — це спільнота тих, що охрестилися в ім’я Пресвятої Трійці, „ідуть разом“, синодально. По суті, логіка синодальності — це логіка любові, нова Христова заповідь: „Перебувайте у Моїй любові!“» — підсумував апостольський екзарх у Італії.

Пригадуємо, 7–15 липня у Перемишлі відбувається Синод Єпископів УГКЦ, головною темою якого є «Синодальність і соборність: досвід УГКЦ».

Департамент інформації УГКЦ

Персони

Дивіться також