EN

Семінаристи КТДС відвідали Ставропігію Вселенського Патріарха в Києві

10 березня 2024, 12:33 356

6 березня брати 4-го та 5-го курсів Київської Трьохсвятительської духовної семінарії УГКЦ відвідали екзарха Вселенського Патріарха в Україні владику Михаїла Аніщенка, титулярного єпископа Команського.

Семінаристи КТДС відвідали Ставропігію Вселенського Патріарха в Києві

Про це йдеться на сайті КТДС.

Подія відбулася в межах курсу релігієзнавства, який викладає п. Людмила Филипович — український філософ, релігієзнавець, доктор філософських наук, професор, завідувач відділу філософії та історії релігії Інституту філософії імені Г. С. Сковороди Національної академії наук України, Української асоціації релігієзнавців, виконавчий директор Центру релігійної інформації і свободи Української асоціації релігієзнавців.

Під час зустрічі у приміщеннях Андріївського комплексу владика Михаїл розповів про своє хрещення у 18 років, навчання у Волинській духовній семінарії, а також про продовження студій в Афінах, Женеві та Фрайбурзі. Розповідь торкала й момент його ієрейських свячень, отриманих у 1997 році, та єпископської хіротонії у 2020 році. Зараз владика послуговується шістьма мовами.

Окрім цього, екзарх Вселенського Патріарха схвально відзначив рівень освіти греко-католицьких священників та єпископів: «Мені приємно зустрічатися і спілкуватися з ними по всьому світу», — наголосив владика Михаїл.


Опісля зустріч із семінаристами продовжилася у форматі «запитання-відповідь». Зокрема, владика Михаїл поділився думками про те, як можна досягти взаєморозуміння між православними Церквами.

«Православна Церква користується певним духовним горизонтом. Наприклад, є канон, але його можна пояснити по-різному, посилаючись на ту чи ту точку розвʼязання. Водночас важливо наголосити, що Церква не живе одним роком, а тисячами, — зазначив екзарх. — Наскільки швидко може реагувати Православна Церква — важке запитання. Це — завдання для наступних поколінь знайти відповіді на певні аспекти міжправославних відносини, чи, навіть, Церкви і суспільства».

«Ми мусимо мислити не лише в питаннях сьогодення, зумовленого економічними або політичними чинниками. Нам потрібно реагувати на це для користі у глобальному часовому просторі», — поділився архиєрей.

Брати-семінаристи мали змогу поставити єпископові запитання, що їх цікавили.

— Чи перехід УГКЦ і ПЦУ на новий календар може стати кроком до єднання Східної та Західної Церков, якщо йдеться про спільне святкування релігійних свят?

Для цього найперше треба готувати церковну спільноту, оскільки є потреба розуміння і мирян, і священнослужителів, то є потреба у просвітницькій діяльності щодо екуменізму. Ремарка про екуменізм: мені пригадалось зауваження мого професора з Фюрбурзького університету, коли він казав, що ця ідея виникла у протестантському просторі для єднання в соціальній діяльності між Церквами, але з часом цей термін почали вживати у значенні пошуків шляхів єдності та відновлення євхаристійного спілкування.

Щодо календаря, то варто зауважити, що суть Пасхи у святкуванні, а не в даті. Отже, календар — це лише знаряддя. Його функція утилітарна. Хоча святкування разом найбільшого християнського свята — Воскресіння Христового — може стати ще одним кроком на шляху пошуку можливостей для відновлення єдності.

— Чи є діалог у Вселенського патріархату із РПЦ? Яка позиція патріарха Константинопольського до таких суперечностей із боку РПЦ? Чи ведете Ви як представник Вселенського Патріарха Варфоломія діалог із УПЦ МП?

Є одна Вселенська Церква, у якій є окремі адміністративні апарати в різних країнах. Багато Церков по-різному можуть діяти у внутрішньому житті. Через дії окремих очільників цих помісних Церков є загроза почати сприймати Церкву як конфедерацію окремих спільнот, а дії окремих єрархів-адміністраторів — як позицію всієї помісної Церкви. Вселенський Патріархат розглядає всі юрисдикції як одну єдину Вселенську Церкву, тому Патріарх не припиняє поминання патріарха Кирила (РПЦ) у Літургії — він є в диптиху. Ніхто не розриває євхаристійне спілкування. Перервати його можна лише тоді, коли виходять із Церкви взагалі або коли народжується єресь, яка подається, як вчення Церкви. Я спілкуюся з ієрархами і Московського патріархату, хотілося, щоб думка опонентів була донесена більш деталізовано один до одного, з питань, які їх хвилюють.

Після діалогу з екзархом Вселенського Патріарха в Україні брати-семінаристи помолилися літургійним твором Ἄξιόν ἐστιν (Достойно є) — грецькою мовою.

На завершення владика Михаїл провів семінариста екскурсію Андріївським храмом і показав вівтар, де відбуваються Богослужіння, подарував кожному учасникові зустрічі Богослужбовий апостол, який видала Ставропігія, та ікону.

Департамент інформації УГКЦ

Дивіться також