EN
#48 — Печать дару Святого Духа — запорука, початок і фундамент духовного життя людини

#48 — Печать дару Святого Духа — запорука, початок і фундамент духовного життя людини

17 квітня 2021, 21:00 58

У 48-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ продовжує мандрівку дорогою Таїнств Христової Церкви. Друге Таїнство християнського втаємничення — Миропомазання — є уділенням дару благодаті Святого Духа. Пропонуємо текстову версію і відеозапис цієї катехизи.

Слава Ісусу Христу!

Дорогі в Христі брати і сестри, продовжуємо нашу мандрівку, містагогійну дорогу Таїнствами християнського втаємничення. Минулого разу ми заглиблювалися в зміст і значення Святого Таїнства Хрещення. Ми говорили про знак цього Таїнства, яким є вода, про таїнственні слова — «Хрещається слуга Божий в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа», і про той жест занурення чи поливання водою, що його здійснює той, хто уділяє це Таїнство.

Ми також говорили, що Таїнство Хрещення — це нове народження. Але, як казав один із відомих візантійських богословів XIV століття Микола Кавасила, якщо хтось народився, то мусить подавати ознаки життя. Той, хто народився, насамперед дихає — це ознака, що він живий і потребує корму, поживи. Той, хто дихає і живиться, має шанс рости і розвиватися.

Перший елемент для зростання в дарі Хрещення

Якщо Хрещення — це початок життя, то наступні Таїнства християнського втаємничення, — Миропомазання і Євхаристія, — необхідні елементи для зросту в хрещальному дарі, який ми отримали силою і діянням Святого Духа.

Сьогодні запрошую вас зануритися у зміст і значення Святого Таїнства Миропомазання. Зазвичай у нашій візантійській традиції Хрещення і Миропомазання ми уділяємо разом. Це ніби один процес входження нового члена Церкви в таїнственну спільноту життя учнів Христових.

Таїнство уділення дару благодаті Святого Духа

Святе Таїнство Миропомазання — це уділення новоохрещеному дару П’ятдесятниці, благодаті Святого Духа. Це момент, коли Дух Святий наповнює нову особу, яка приєднується до когорти Христових учнів. Дух Святий сходить на цю особу так, як Він зійшов на апостолів, які були зібрані в сіонській світлиці на 50-й день після Воскресіння Христового.

Миропомазання теж має свій знак, символ, як Таїнство, що є видимим знаком невидимої благодаті, свої сакраментальні сокровенні слова, із якими уділяється, і жест, котрим здійснюється це тайнослужіння.

Про святе миро

Тим сакраментальним знаком, яким уділяється Таїнство Миропомазання, є святе і велике миро. Це особлива пахуча олія, яку освячує Предстоятель помісної Церкви тільки один раз на рік — у Великий четвер. Святе миро, як суміш особливих благородних пахощів, в історії Божого народу було символом і знаком помазання царів, священників і пророків. Помазання цим святим і великим миром охрещеної особи робить її учасницею чи, радше, причасницею, потрійної місії самого Ісуса Христа, який був водночас священником, царем і пророком.

Через Таїнство Миропомазання особа, яка входить у Церкву Христову, стає частиною боговибраного Божого народу Нового Заповіту, того царського люду. Стає причасницею його місії — проголошувати Боже Слово і бути свідком дії Бога в сучасному житті. Стає учасницею так званого загального священства, яке дає можливість приносити особисті духовні жертви на престол нашої Божественної Служби. Тож ця людина, помазуючись святим великим миром, стає причасницею місії Христової Церкви, великого завдання, і починає дихати Святим Духом.

Печать дару Святого Духа

Уділення цього Таїнства відбувається так. Помазуючи особу святим великим миром, священнослужитель (у нашому обряді Миропомазання може уділяти тільки єпископ або священник) помазує чоло, очі, ніздрі, вуста, вуха, груди, руки і ноги. При цьому вимовляє такі сакраментальні слова: «Печать дару Святого Духа. Амінь». У такий спосіб у людині ніби запечатується весь той вічний скарб Божого життя, який хоче передати їй Дух Святий.

Про це Таїнство, його зміст і значення в дуже глибокий і особливий спосіб промовляє до нас папа Лев Великий. Він каже так: «Усіх тих, хто відродився в Христі, знак хреста робить царями, а помазання Святим Духом посвячує у священники, щоб, крім цього особливого служіння, усі християни, наповнені Духом і розумом, визнавали себе членами цього царського роду і учасниками священничого служіння. Бо що ж є для душі більш царського, ніж керувати своїм тілом, підпорядковуючи його Богові? Що є більш священничого, ніж жертвувати Господеві чисте сумління і приносити на вівтарі свого серця чисті жертви побожного життя?»

Без дихання Святим Духом неможливе повноцінне християнське життя

Тут ми можемо сказати, що печать дару Святого Духа, який людина отримує в Таїнстві Миропомазання, є запорукою, початком і фундаментом її духовного життя, — того життя, що його потім, упродовж усього земного шляху, вона повинна розвивати. Це момент, коли Святий Дух уділяє цій людині всі необхідні дари і таланти, які пізніше особа має в собі розпізнати, відкрити, реалізувати, щоб послужити ними Богові й людям, здйснюючи таким чином свою земну місію. Без того дихання Святим Духом, яке отримуємо в Таїнстві Миропомазання, неможливе повноцінне, досконале, святе християнське життя.

Нехай Дух Святий допоможе відновити це Таїнство Миропомазання в нашому щоденному змаганні з гріхом і в щоденній дорозі до святості. Бо там, у тих перших Таїнствах християнського втаємничення, є початок, можливість, сила, завдаток святого життя, яким живе наш єдиний, святий, вічний, люблячий Господь.

Слава Ісусу Христу!

† Святослав,
Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви

Інші проповіді